تحویل سال در ایران

ساعت 8 و 12 ثانیه صبح روز یکشنبه 1 فروردین 1395 هجری شمسی, مطابق با 10 جمادی‌ الثانی 1437 هجری قمری و 20 مارس 2016 میلادی

 

nuwruz

 

logo

Taghvim.com

تقویم رومیزی شما, آنلاین!

 

تاریخچه تقویم

آغاز تقویم با شروع دوره تاریخی و زندگی اجتماعی و کشاورزی بشر و نیاز او برای تعیین زمانبندی کشاورزی است. تقویم قمری با استفاده از اهله ماه نخستین تقویم مدون بشریست. سپس تقویم خورشیدی-قمری و آنگاه تقویم خورشیدی روی کار آمده است.


سابقه استفاده از تقویم با توجه به ثبت اهله ماه به ۳۰٬۰۰۰ سال می‌رسد. مصریان از ۴۲۴۱ قبل از میلاد اولین اقوامی بودند که از تقویم خورشیدی ۳۶۵روزه استفاده نمودند و بابلیان اولین قومی که سال را براساس دوازده ماه ۳۰روزه تعریف کرده‌اند. اقوام بابلی بعد از گذشت چند سال هر وقت متوجه می‌شدند که اختلاف تقویم‌شان با چهار فصل زیاد شده به تقویم خود یک یا چند ماهی اضافه می‌کردند. که شکل نسبتاً تکامل یافته آن هر شش سال یکماه اضافی بود. ژولیوس سزار در سال ۴۵ قبل از میلاد به پیشنهاد ستاره شناسی یونانی تقویم ژولینی را معرفی کرد. این تقویم براساس سال خورشیدی با طول ۳۶۵٫۲۵ روز بود.


سال ۳۶۵ روز بود و برای جبران کسر روز هر چهار سال یک روز به طول سال اضافه می شد (سال کبیسه). از آن پس تقویم میلادی مسیحی با مبدأ میلادی از آن بدست آمد که بعدها بوسیله تقویم گریگوری دقیقتر شد. پس از آن دقیقترین تقویم در احتساب کسر دقیق سال تقویم جلالی ایرانی (471 قمری / 1079 میلادی) بوجود آمد که امروزه تقویم هجری خورشیدی برآمده از آن و در محاسبات ادامه آنست.


قدیمی ترین تقویم ایرانی تقویم فرس ۳۶۵ روزه با مبدا سال 5025 قبل از میلاد است که با تقویم باستانی مصر مشابه بود. تقویم دینی مسلمانان و یهودیان قمری است.


سال، ماه و روز از جمله اجزای گاهشماری اند. مهمترین جزء گاهشماری و واحد آن سال می‌باشد. سال عرفی در گاهشمار خورشیدی با تطبیق و تعدیل سال اعتدالی بصورت ۳۶۵ روزه عادی یا ۳۶۶ روزه (کبیسه) خواهد بود. و ماه از تقسیم دوازده گانه سال بصورت معمول ۲۹ تا ۳۱ روزه خواهد بود که در مواردی ۲۸ روزه (تقویم میلادی) و یا ۳۲ روزه (تقویم هجری خورشیدی برجی) نیز دیده می‌شود.


گاهشماری با زمان متوسط یا میانگین سال، ماه و روز تنظیم می‌شود و از این جهت با گاهشمار نجومی متفاوت است. تنها گاهشماری هجری قمری هلالی و تقویم هجری خورشیدی برجی (قدیمی) در محاسبه ماهها و سالها و تقویم هجری شمسی (خورشیدی ) در محاسبه سالها زمان متغیر را درنظر می‌گیرند. که مابازای آندو یکی تقویم هجری قمری قراردادی است که کاربرد جهانی دارد و دیگری تقویم هجری شمسی (خورشیدی ) با سال متوسط می‌باشد که تنها از جهت پژوهشی در تطبیق تقویمها کاربرد دارد.


در تقویم گاه برای سالهای قبل از مبدا، سال صفر نیز وجود دارد که به تقویم منجمان مشهور است. و در صورت درنظر گرفتن سال یک پیش از مبدا بجای سال صفر به تقویم مورخان مشهور است. ایندو تقویم در محاسبه سالهای پیش از مبدا گاهشماری یکسال با هم تفاضل دارند.اعمال سال صفر جهت تسهیل محاسبه و تطبیق گاهشماری هاست. تقویم مورخان در تاریخنگاری کاربرد دارد.

این الرجبیون

 

رسول اکرم (ص) فرموده ‏اند:

«رجب ماه بزرگ خداست و هیچ ماهی در حرمت و فضیلت‏ به پایه آن نمی ‏رسد

و قتال با کافران در این ماه حرام است،

آگاه باشید که رجب ماه پروردگار است و شعبان ماه من و ماه رمضان ماه امت من است

و اگر کسی در ماه رجب حتی یک روز روزه بدارد

خدا را از خود خشنود ساخته و خشم الهی از او دور می‏گردد .»

 

از امام صادق (ع) نقل شده که حضرت محمد (ص) فرمود:


رجب ماه استغفار امت من است، پس در این ماه طلب آمرزش کنید که خداوند آمرزنده و مهربان است و رجب را «اصب‏» می‏گویند


زیرا که رحمت ‏خداوند در این ماه بر امت من بسیار ریخته می‏شود پس بسیار بگوئید استغفر الله و اسئله التوبة.

 

و باران بارید...

باران بارید. خدا را شاکریم که رحمتش را بر ما باراند. به لطف خدا امیدواریم که امسال سالی پر از رحمت و برکت و خیر و خوشی داشته باشیم. امیدواریم که سرزمینی سرسبز، پر آب و خوش آب و هوا و مردمانی خوشحال و شاد و قدرشناس نعمت ها و رحمت های خدای مهربون و بزرگ داشته باشیم. خدایا شکرت...

 

دهه فجر

دهه فجر آئینه ای است که خورشید اسلام در آن درخشید و به ما منعکس شد . ( مقام معظم رهبری)

دههٔ فجر به روزهای ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ گفته می‌شود که طی آن سید روح‌الله خمینی بعد از تبعید پانزده ساله در دوازدهم بهمن سال ۱۳۵۷ یه ایران وارد و در نهایت با اعلام بی‌طرفی ارتش شاهنشاهی، سلطنت پهلوی در بیست و دوم بهمن ماه منقرض شد.

fr8 انشا درباره دهه فجر

دوازدهم بهمن که اولین روز شروع دهه ی فجر می باشد روزیست که بزرگترین استقبال تاریخ در تهران برگزار شد بطوری که طول جمعیت استقبال کننده از آیت‌الله خمینی به ۳۳ کیلومتر رسیده بود. در ساعت ۹:۵۰ دقیقه بامداد روز دوازدهم بهمن هواپیمای حامل خمینی در میان تدابیر شدید امنیتی در فرودگاه مهرآباد برزمین نشست. خمینی پس از ورود به فرودگاه و ایراد سخنرانی طبق برنامه‌ای که از قبل تنظیم شده بود عازم قبرستان بهشت زهرا شد…

پیروان محمد(ص)

این روزها شبکه‌های اجتماعی راهی دیگر بر فریاد اعتراض مسلمانان و عشاق رسول‌الله شده است، فضایی که چندی پیش در آن فریاد من عاشق مبارزه با اسرائیلم سر داده می‌شد و حالا فریاد عشق به محمد(ص) را به خود می‌بیند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، دنیای مجازی با همه خوب و بدش گاهی اوقات آنقدر یکدست می شود که زیبایی این یک‌دستی بر زشتی های این فضای وسیع که حجم اطلاعات وارد شده بر آن غیر قابل کنترل است، فائق می آید.

کاریکاتوریست نقاشی موهن مجله ابدوشارلی که این روزها مورد لعن و نفرین نه تنها مسلمانان بلکه آزادی‌خواهان جهان است، شاید فکر این همه حجمه اعتراض مجازی را نمی کرد.

کافی است سری به شبکه‌های اجتماعی بزنیم تا کمپین "من عاشق محمد(ص) هستم" گواه گفته‌های نویسنده باشد.

من عاشق محمدم
از تروریسم متنفرم
توهین به پیامبران الهی را محکوم میکنم


I love Mohammad "P.B.U.H"
I hate terrorism.
I condemn insulting the holy prophets.

J'adore Muhammad.
Je suis déteste le terrorisme.
Je condamne insulte aux messagers de Dieu.

أنا أحب محمد صلی الله علیه و آله
أنا اکره الأرهاب 
أنا ادین الأهانة على الأنبیاء  کلهم

 


زمان چندانی از انتشار کاریکاتور پیامبر خاتم نگذشته بود که کاربران مسلمان شبکه های مجازی ساکت ننشسته و در نخستین اقدام ممکن تصمیم به راه‌اندازی کمپین با محتوای عشق به رسول اکرم و تنفر از تروریسم نمودند، کمپینی که در کمتر از چند ساعت جهان شمول شد و مسلمانان یک صدا اعتراض خود را از طریق در دسترس ترین امکانات موجود به گوش جهانیان رساندند چرا که اعتراض به اتفاق رخ داده توسط عموم جهانیان جز با تسخیر فضای مجازی با پست اعتراض آمیز به این حرکت موهن امکان پذیر نبوده و فرصتی بس مناسب برای نشان دادن یکپارچگی مسلمانان و دوستداران پیامبران الهی در فضای مجازی به جهانیان بود.


کاربران فضای مجازی از هر قشری در این کمپین حضور یافتند تا ثابت کنند که با هر دیدگاه و منطقی عاشق پیامبر مهربانی هستند.

تغییر عکس پروفایل ها به نام زیبای حضرت محمد (ص)، انتشار مطالب با مضمون عشق به محمد و دل‌نوشته هایی که نشان از پر بودن دل کاربران مسلمان و غیر مسلمان دارد، همه و همه می‌خواهد ثابت کند که محمد پیامبری است که قلمرو حکومتش قلبهای ماست.

در این بین کسانی بودند که برای نخستین بار دست به قلم برده و دلشکستگی خود از این اتفاق را در قالب فضای مجازی به نمایش گذاشتند تا نشان دهند قلم زدن برای محمد رسول‌الله(ص) افتخارشان است.


-    چه طاق کسری و چه کاخ الیزه، آنان که نگران ترک خوردن کاخ ستمشان باشند، برای نابودی نام محمد تلاش می‌کنند.
-    خداوند حساب این توهین را هم کرده است، مشتهای پر از خاکشان را مرتبا به سمت خورشید وجود رسول‌الله می‌پاشند مثل همان خاکستری که بر سر مبارکش ریختند. نهایتا چه شد
-    من عاشق محمدم، از تروریسم متنفرم و توهین به پیامبران الهی را محکوم می‌کنم.
-    و . . .
این پیامها و میلیون ها پیام اینچنینی به زبان‌های مختلف دنیا چند روزی است فضای مجازی را به خود اختصاص داده و روز به روز بر تعداد محکومیت‌های مجازی افزوده می شود.



 نکته قابل توجه دیگر در این خصوص این است که کاربران فضای مجازی که برای همه گیر شدن موضوعات مختلف یکدیگر را به چالش دعوت می‌کردند این بار در  محکومیت عمل قبیح مجله ابدوشارلی چالش را کنار گذاشته و لبیک یا رسول الله را وظیفه خود دانستند.

مدتها بود که سرزدن به شبکه‌های اجتماعی به یک عادت روزمره بدل شده بود که در بسیاری از مواقع اگر از آن غافل می‌شدیم چیز زیادی را از دست نمی دادیم اما حالا هر بار با حتی یک نیم نگاه به این فضا و با دیدن همدلی و یکپارچگی مسلمانان و عشق آزادی‌خواهان جهان به پیامبر خاتم مهربانی شوری شگرف در دل می‌یابیم که توصیف کردنی نیست.

اینکه هر کس به قدر توانش حداقل در دنیای مجازی از پیامبرش حمایت کرده است نشانگر این است که این مردم هنوز از محبت اهل بیت سیر نشده‌اند و این ادعا را در دنیای حقیقی نیز اثبات خواهند کرد.

دنیا به نام آل حسین است والسلام . . .

 
 
 
 
 
 
 
 

تصاویری از  تاسوعا و عاشورای 93

 

DSC03340

DSC03330

DSC03285

DSC03241

1 (13)

1 (69)

1 (71)

1 (79)

حج در قرآن و روایات

 

قال الله تعالى: ان اول بیت وضع للناس للذى ببكة مباركا و هدى للعالمین. (1)
براستى نخستین خانه‏اى كه براى عبادت مردم خلق شده آن است كه در مكه واقع شده و مایه بركت و هدایت جهانیان است.

1- اهمیت ‏حج
قال على علیه السلام:
الله الله فى بیت ربكم لا تخلوه ما بقیتم فانه ان ترك لم تناظروا.
على(ع) فرمود: خدا را! درباره خانه پروردگارتان در نظر داشته باشید تا هستید، آن را خالى نگذارید. زیرا اگر حج متروك شود نظر رحمت‏خدا از شما قطع خواهد شد. (بحارالانوار ج 1696)
2- حج و توجه به سوى خدا
عن ابى جعفر الباقر علیه السلام فى قول الله تبارك و تعالى:
«ففروا الى الله انى لكم منه نذیر مبین‏» (2)
قال: حجوا الى الله.
امام باقر(ع) درباره آیه شریفه «ففروا الى الله انى لكم منه نذیر مبین‏» فرموده است: منظور از فرار به سوى خدا آن است كه آهنگ حج كنید. (معانى الاخبار ص 222 )
 3- لبیك و قربانى
عن على علیه السلام قال:
نزل جبرئیل عى النبى صلى الله علیه و آله و سلم فقال: یا محمد مر اصحابك بالحج و الثلج، فالحج رفع الاصوات بالتلبیة و الثلج نحر البدن.
امام على علیه السلام فرمود: جبرئیل بر پیامبر فرود آمد و گفت: اى محمد یارانت را به عج و ثج فرمان ده. عج ‏یعنى فریاد و لبیك برآوردن و ثج ‏یعنى قربانى كردن شتران. (معانى الاخبار ص 224)
 4- حج اكبر و اصغر
عن معاویة بن عمار، قال:
سئلت ابا عبدالله علیه السلام عن یوم الحج الاكبر فقال: هو یوم النحر و الاصغر العمرة.
معاویة بن عمار گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم روز حج اكبر چه روزى است؟ حضرت فرمود: روز حج اكبر روز عید قربان است و حج اصغر عمره است. (معانى الاخبار ص 295 )
 5- آثار حج
عن الرضا علیه السلام قال:
ما رایت‏شیئا اسرع غنا و لا انفى للفقر من ادمان الحج
از امام رضا علیه السلام نقل شده كه فرمود: هیچ چیزى را بیشتر از حج مداوم، در بى‏نیازى و فقر زدائى مؤثر ندیدم. (بحار الانوار، ج 74، ص 318 )

موانع ظهور امام زمان(عجل الله)

حضرت بقیةالله(عج) در نامه ای به شیخ مفید می نویسند: اگر شیعیان ما یک پارچه و یک دل به پیمان خود با ما وفا می کردند، هرگز سعادت دیدار ما از آنان به تاخیر نمی افتاد و همانا بی درنگ دیداری با معرفت به سراغشان می آمد. تنها اعمال بدشان است که آنان را از ما محروم کرده است.

 

بر این اساس، موانع ظهور حضرت را در چند مورد خلاصه می کنیم:

 

1-       نداشتن معرفت واقعی و احساس نیاز: بیشتر افراد درباره امام زمان(عج)  معرفت صحیحی ندارند. برای اینکه به معرفتمان درباره امام زمان و میزان احساس نیازمان به ایشان پی ببریم، به این فرمایش حضرت توجه کنید: شیعیان ما به اندازه آب خوردنی نیز ما را نمی خواهند. اگر بخواهند دعا می کنند و فرج ما می رسد.

 

2-       ناسپاسی: ناسپاسی و کفران نعمت مردم در برابر نعمات بی حد و اندازه مادی و معنوی خداوند- به خصوص نعمت ولایت که بزرگترین نعمتهاست- یکی دیگر از موانع ظهور است که از مردم نشئت می گیرد؛ و معصیتها نشانه ی این ناسپاسی است.

 

3-       وجود صفات رذیله و وابستگی به دنیا: این امر از نداشتن معرفت عمیق به امام زمان و غفلت از آن حضرت سرچشمه می گیرد. اگر ایمان داشتیم که هر لحظه ممکن است حضرت شرفیاب شوند، خانه دل خود را از جمیع گناهان و صفات رذیله و حیوانی و شیطانی و محبت دنیا پاک می کردیم و آن را برای تشریف فرمایی آن عزیز به صفات حمیده مزین می کردیم؛ اما افسوس که غفلت بزرگی ما را فرا گرفته است.

       4-    نفوذ شیطان: بدیهی است که وقتی مردم خانه دل خود را برای ورود امام زمان(عج) آماده نکنند، آنجا  محل رفت و آمد شیطان می شود و شیطان انسان را به هر کجا بخواهد می کشد

در زاستای عشق به امام زمان(عج)

به افرادی که پیش از ظهور در دین و ایمان باقی می مانند و ثابت قدم هستند، عنایات و الطاف خاصی می شود. [در محضر بهجت:1/102]
لازم نیست که انسان در پی این باشد که به خدمت حضرت ولی عصر (عج) تشرّف حاصل کند؛ بلکه شاید خواندن دو رکعت نماز، سپس توسّل به ائمه (علیهم السلام) بهتر از تشرّف باشد. [در محضر بهجت:1/187]
ما در دریای زندگی در معرض غرق شدن هستیم؛ دستگیری ولیّ خدا لازم است تا سالم به مقصد برسیم. باید به ولیّ عصر (عج) استغاثه کنیم که مسیر را روشن سازد و ما را تا مقصد، همراه خود ببرد. [در محضر بهجت:1/311]
دعای تعجیل فَرج، دوای دردهای ما است. [در محضر بهجت:1/363]
در زمان غیبت هم عنایات و الطاف امام زمان (عج) نسبت به محبّان و شیعیانش زیاد دیده شده؛ باب لقا و حضور بالکلیّه مسدود نیست؛ بلکه اصل رؤیت جسمانی را هم نمی شود انکار کرد! [در محضر بهجت:1/247]
با وجود اعتقاد داشتن به رئیسی که عینُ الله الناظرة است، آیا می توانیم از نظر الهی فرار کنیم و یا خود را پنهان کنیم؛ و هر کاری را که خواستیم، انجام دهیم؟! چه پاسخی خواهیم داد؟![در محضر بهجت:1/89]

ایام الله دهه فجر

 

وقایع ۲۲ بهمن از ایام‌الله دهه فجر

۲۲ بهمن از ایام‌الله دهه فجر ،در این روز به ترتیب زندان اوین، ساواک، سلطنت آباد، مجلسین سنا و شورای ملی، شهربانی، ژاندارمری و ساختمان زندان کمیته مشترک به تصرف مردم در آمد.در تسخیر شهربانی سپهبد رحیمی فرماندار نظامی تهران به دست انقلابیون مسلح افتاد. پادگان باغشاه و دانشکده افسری، دبیرستان نظام، زندان جمشیدیه، پادگان عشرت آباد و پادگان عباس آباد یکی پس از دیگری تسلیم شدند و آخرین مرکزی که به تصرف درآمد رادیو و تلویزیون بود.